Isnin, 5 Januari 2015

New Year wit CINTA HATI SAYA

Hujung minggu lepas, hari Sabtu, 27 Disember 2014, maka berjayalah saya memindahkan barang-barang sepenuhnya ke rumah baru saya a.k.a Cinta Hati Saya. Setelah 2-3 kali tertangguh hasrat hati dek kesibukan kerja. Habis je keje ofis pada 22 Dis yg lepas, misi mengemas, packing dan membalut barang terus dilaksanakan. Semua kerja2 tersebut saya lakukan seorang diri kecuali membalut plastic pada perabot..perghh..berpinau bijik mata sekejap. Penat yang teramat..
Benarlah kata orang, manusia hanya merancang, Allah jua yang menentukan. Sebetulnya, pelbagai dugaan saya hadapi sepanjang urusan pemindahan ini..sampai terlintas di fikiran, Allah tak izinkan saya berpindah keluar ke..? Huhuhu..
Memandangkan saya outstation seminggu sebelum berpindah, kakak saya dan keluarganya telah pulang ke Kelantan terlebih dahulu dan berjanji akan pulang semula ke Putrajaya pada 24 Dis untuk membantu saya. Tapi apakan daya, banjir besar telah melanda Kelantan dan mereka sekeluarga terperangkap di sana. So, hari Jumaat barulah mereka ada di Putrajaya membawa-lari bersama my Mom.
Hari Sabtu, my final day. Janji dengan lori pukul 11 nak angkut barang..pukul 10 lebih, kakak saya dapat sms dari tokey lori tue, mereka TAK DAPAT DATANG!! Mereka terperangkap banjir di Kelantan dan driver lori bersama lori ntah kemana. Tak dapat dihubungi. Huhh!! Aku apalagi..terus jadi Singa Betina! Aku dah mengamuk tak tentu hala..panas hati tak hengat time tue..marahkan si tokey lori pasai ape tak bgtau awai2 ko tak bleh datang..plak tue, dh tau banjir besar kt sana, pasai ape ko gedik p bawak lori tue redah banjir?? Pastue langsung tak bgtau client. Panasss tul hati..
Kakak kami ngan laki dia dh kelam kabut..biaq p depa. Korang yg amik lori nie..so korang la kena cari lori ganti untuk aku. Muahahaha..aku dh panas hati time tue..so aku buat bodoooo je. Laki bini nie sekejap2 tgk tab..sekejap2 dok ckp tipom..ke hulu ke hilir..sekejap cakap kt dapur..sekejap kt tangga..sekejap blkg langsir..aku pun naik heran. Xleh ke dok setempat je..? last2 dapatlah sebuah lori nie. Owner India. Alhamdulillah, harga pun xmahal xjauh beza dari lori pertama tue..and kul 2.30 ptg diaorang sampai. Terus angkut barang naik lori..cam kartun je aku tgk gaya keje masing-masing. Loghat semacam..aku dok imagine barang2 aku bukannye banyak sangatt pun…sekali…hah amik ko…lori 3 tan tue penuhh!! Sampai dh xmuat nak masukkan almari kasut aku..sib baik aku mmg tak bercadang nak angkut skali almari kasut aku tue..(bukan rak kasut yg kecik 2 pintu tinggi paras pinggang tue ek..rak kasut aku nie, almari 3 pintu dengan 6 level xsilap..bapak punye mewahh kasut aku..) muahahaha..penah anak jiran sblh ty aku, "acik, naper letak almari baju kat luar rumah??" huhuhu..sadis sggh soalan dia.
Akhirnya, selesai angkut dan bawa barang ke umah baru jam 4.30 petang…cepatkan. Tapi, satu je aku musykil. Bukan ke kalo kita pindah umah nie, sewa lori ngan pekerja, diaorang akan angkat barang2 kita letak ditempat yg sepatutnya? I mean, kalo kita dh tanda kotak A letak kat tingkat atas, so nnti dia akan angkut ke tingkat atas la kan..dengan kata lain, tuan umah xpayah dah dok susah payah angkut barang lg lepas tue..kann?? kisahnye, aku punya org lori nie, dia tak tolong angkut brg tue ke dalam rumah, hanya perabot dan peti ais shj dia bw masuk dan letak ditempat yg sepatutnya. Yg lain2 (kotak2, beg2 baju, frame etc), depa just longgokkan dekat porch. Langsung tak bawa masuk dlm umah..aku dah tercengang-cengang..dlm hati dok kata..aku ke yg kena angkut sume sendiri lps nie..? huh.. bila aku pi complain kt kakak aku..dia kata, jgn cakap banyak sbb td org lori nie dh merungut nk mintak bayar lebih sbb dia kata umah aku jauh. Huh! Padahal aku dh bgtau nk bw ke mana..choiii! ko buat dajjal kt aku..aku pun buat dajjal kat ko la..lepas dia angkut barang tue, aku terus hulur duit. Ngam2 jumlah yg telah dipersetujui ms call td. Aku dh tak berbahasa basi g dh ngan diaorang..kan aku beramah mesra korang p mintak tambahhh lagi..huh, xkuasa aku. Dengan2 air pun aku tak jamu korang minum. Padam muka. Angkat barang x seberapa, jauh xseberapa..ade hati ko nak mintak duit lebih?? Hah, bleh blahh!.
Malamnye, kami semua tido kat situ and the next day, my mom n my sister balik lerr ke Putrajaya semula. Tinggal lahh aku sensorang kat umah tue..konon nak mengemas apa yang patut, sapu2 mop2..tapii harammmm.. satu bende pun aku xbuat. Sebab aku dh set minda nak pindah 27hb. So date tue je lah aku akan menggunakan tenaga. Lepas tarikh tue, automatic badan n minda aku dh rasa kepenatan yg berganda..makanye, aku dok tergolekkk je lah kt dalam umah tue..dr pagi smpi ke pagi esoknye..hahaha..Isnin petang, aku dh kebosanan yg amat (TV ade tp Astro xde)..xde nk buat ape, so aku pun vrommmmm la balik ke Putrajaya. Hahaha..Sabtu depan (3hb Jan) nnti aku dtg semula untuk tinggal officially kt situ..
Nanti kalo ade mood, aku akan ceritakan kehidupan baru ku di sini bersama jiran-jiran yang sangat AWESOME! Terbaekkk..
 
Nota Kaki : Saya dah selamat tinggal bersama CINTA HATI SAYA..memulakan hari pertama kerja berulang-alik..so far, everything goes well. Thanks to my fren, Reza..sbb bertabah hati menjadi 'tourist guide' aku..hahaha

2 ulasan:

  1. yuhuuuuuuuu..takdapat aku bayangkan barang2 ko yang super dupper banyak lagi2 almari kasut yang tinggi tu misti byk giler kasut..hahahaa

    BalasPadam
  2. hahaha..pitam tgk brg aku..tp aku xbawa almari kasut aku tue..tinggal kt putrajaya je la..kasut2 pun tinggai la dulu..huhuhu

    BalasPadam